دانشگاه علامه طباطبایی
نوشته شده توسط : پاسخدون

دانشگاه علامه طباطبایی

تاریخچه

 

دانشگاه علامه طباطبایی خردخرد و به مرور زمان شکل گرفت. هسته اولیه این دانشگاه ۲۷ تا آموزشگاه مختلف بود که توش همه جور آموزشگاهی میشد پیدا کرد. از دانشگاه ها و دانشکده و پژوهشکده بگیر تا مدرسه عالی و موسسه و سازمان. خلاصه تمام این ۲۷ مرکز آموزشی با هم ادغام شدن و دو تا مجتمع آموزشی بزرگ رو تشکیل دادن. شکل گیری این مجتمع ها برمیگرده به سال ۱۳۳۷٫ اولش قرار بود این مجتمع ها مستقل کار کنن. اتفاقا همینم شد. اما سال ۱۳۶۷ وزیر وقت دستور داد که از الان به بعد باید فعالیت های آموزشی خودشونو تو قالب یک دانشگاه بزرگتر ادامه بدن. دانشگاهی که اسمش شد دانشگاه علامه طباطبایی.

زمینه فعالیت

 

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه هاییه که تو حوزه علوم انسانی به صورت تخصصی داره دانشجو پرورش میده. فک کنم براتون جالب باشه بدونید که مرحوم ناصر حجازی، حاج محمود کریمی، علیرضا دبیر و ستار خواننده معروف از کسایین که از این دانشگاه فارغ التحصیل شدن. نمیخوام وقتتون رو با بردن اسم تک تک دانشکده ها و رییس دانشکده ها تلف کنم. فقط همین قدر بدونید که تحصیل تو این دانشگاه میتونه برای افرادی که عاشق یادگرفتن زبان های مختلف دنیا هستن ایده آل باشه. حالا چرا اینو میگم؟ چون تو دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی میتونید دروس تخصصی زبان های مختلفی مثل اسپانیایی و چینی رو یاد بگیرید.

این دانشگاه میتونه افرادی که دوست دارن تو زمینه های مختلف روانشناسی ادامه تحصیل بدن رو هم به هدفشون برسونه. این دانشگاه تقریبا تمام گرایش های روانشناسی رو هم در مقطع کارشناسی هم در مقطع کارشناسی ارشد رو پوشش میده که همین عامل باعث شده این دانشگاه در زمینه روانشناسی یکی از قطب های مهم کشور به شمار بره. (برای اطلاعات بیشتر به مطلبی که توی همین سابت در مورد کارشناسی ارشد روانشناسی نوشتیم مراجعه کنید.)

اگه به دنبال بهره گیری از اساتید بنام کشور تو زمینه های دیگه ای هستید هم این دانشگاه میتونه خیلی بهتون کمک کنه. اوایل سال ۹۵ بود که یه مراسمی با عنوان بزرگداشت مقام استاد تو دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و تو اون چهار نفر از برجسته ترین اساتید رو معرفی کردن. این چهار نفر هیچ کدومشون از دانشکده های ادبیات و زبان های خارجی یا روانشناسی نبودن و این نشون میده که توازن بین دانشکده ها خیلی خوب رعایت شده و هر دانشکده ای برای خودش اساتیدی رو داره که هم به ارتقای سطح دانشکده و هم دانشگاه دارن کمک میکنن.

رتبه بندی دانشگاه

 

بخش رتبه بندی دانشگاه ها همیشه پر از چالش بوده. مخصوصا رتبه بندی هایی که توسط مراکز بزرگ اعلام میشن حاشیه های بیشتری رو به دنبال خودش میاورده. دلیلش هم واضحه و اون اینه که نمیشه به این راحتیا یه دانشگاه رو از یه دانشگاه دیگه بهتر دونست. چون بهتر بودن چیزیه که به صدها عامل وابسته است. به وسعت دانشگاه، یکپارچگیش، خدمات رفاهیش، تعداد دانشجو، تعداد اساتید و … .اما چون میدونم خیلی از افراد دنبال این رتبه ها هستن تا به چشم یه معیاری برای انتخاب رشته هاشون نگاهش کنن منم چندتا از این رنک بندی ها رو اینجا میگم و میگم این رنک بندی معیارش چی بوده.

یه معیار مهمی که تقریبا همه جا مطرح میشه تولید علمه. مخصوصا برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که بیشتر تو فضاهای پژوهشی قرار دارن. توی مقاطع ارشد و دکتری بحث مقاله و مقاله نویسی خیلی داغتره. برای همینه که این معیار میتونه مفید باشه. دانشگاه علامه طباطبایی رتبه خیلی خوبی تو این بخش داره. رتبه دوم دانشگاه های کشور در زمینه تولید علم در حوزه علوم انسانی رتبه خیلی خوبیه. مخصوصا اونایی که بین دو دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی شک دارن، باید بگم دانشگاه علامه طباطبایی در مبحث تولید علم در زمینه علوم انسانی بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی و تربیت مدرس قرار میگیره. باز هم تاکید میکنم از این معیار ها زیاده و با داشتن چند تا از این رتبه بندی ها اصلا نمیشه در مورد بهتر بودن دانشگاهی نظر داد. بد نیست اینم بگم که همین دانشگاه علامه طباطبایی توی همین معیار تولید علم رتبه ۲۷ ام هم براش بیان شده. تعجب نکنید رتبه دوم تولید علم تو حوزه علوم انسانی بود اما رتبه ۲۷ ام تولید علم به طور کلیه.

 

راه های دسترسی

 

  • مترو

محل اصلی این دانشگاه تو دهکده المپیک تهرانه و همونطور که میدونید دهکده المپیک مترو نداره. اما میتونید مترو های خط ۲ رو سوار شین و توی ایستگاه صادقیه پیاده بشین. از ایستگاه ک بیاین بیرون توی پایانه اتوبوسرانی که کنار ایستگاه مترو هست دنبال اتوبوس های دهکده المپیک بگردین و سوارش بشین. برای اونایی که میتونن تو اتوبوس بخوابن این روش عالیه چون باید ایستگاه آخر پیاده بشن و قبل کلاسشون میتونن راحت یه چرت نیم ساعته تو اتوبوس بزنن. بعد از اینکه تو آخرین ایستگاه پیاده شدین هم با ۵ دقیقه پیاده روی به دانشگاه میرسین

  • اتوبوس

راه های اتوبوسی زیادی هست. بستگی داره از کجا بخواین بیاین. حالا من دو تاشونو میگم تا گرا دستتون بیاد. اول اینکه میتونید با مترو خط ۷ یا با تاکسی یا اتوبوس خودتون رو برسونید به میدون صنعت. به میدون که رسیدین پایانه اتوبوس رانی رو میبینید. برید همونجا و سوار اتوبوس های  کوهسار بشین. این بار هم شما خوش شانسید و میتونید بدون استرس از اینکه اتوبوس ایستگاهو رد بکنه صبر بکنید تا اتوبوس به ایستگاه آخر خودش برسه و همونجا شما هم پیاده شین. دانشگاه در چند قدمی شماست .

یه راه دیگه هم هست و اون از طریق پایانه آزادیه. شما تو پایانه آزادی باید سوار اتوبوس های چیتگر بشین و ایستگاه میدان المپیک پیاده بشین. ولی اینجا آخر مسیر نیس بلکه حتما باید یه اتوبوس دیگه هم سوار شین تا به مقصد برسین. اتوبوس های دهکده المپیک.

 

حرف آخر

 

از اونجایی که عمدتا زمانی این مقاله خونده میشه که عزیزان ما در حال انتخاب رشته و تحقیق در مورد دانشگاه ها باشن، حرف آخرمو با همین دسته از دوستان میزنم. دانشگاه علامه طباطبایی یکی از بهترین دانشگاه ها در زمینه علوم انسانیه. بزرگترین دانشگاه تخصصی کشور شناخته شده و حدود ۱۷ هزار دانشجو دارن توش تحصیل میکنن. اینکه بین دانشگاه های شهید بهشتی یا علامه طباطبایی کدومش رو انتخاب کنیم هم سوالیه که میدونم اکثر شماها دارین. جوابش هم دست خودتونه اینکه چه معیارهایی براتون مهمه و خودتون دنبال رسیدن به چه هدفی هستید عوامل که براتون مهمه رو در نظر بگیرید تا بتونید تصمیم خودتونو بگیرید.

دانشگاه علامه طباطبایی توسط پاسخدون





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: